caution
Viktig information: Så agerar Express Flyttstäd gällande coronaviruset, covid-19.

FAQ

Måste vi ha eget material?

Nej. I priset ingår att vi tar med allt material som behövs till städningen

Jag har inte fått min faktura.

Saknar du din faktura. Kontrollera om den råkat hamna i skräpposten. Mailfakturorna från oss skickas direkt från vårat fakturasystem och har avsändande mailadress info@expressflyttstad.se. Hittar du inte fakturan i skräpposten är du varmt välkommen att höra av dig till oss på kundtjänst.

Vad händer om man inte är nöjd med tjänsten?

Vi strävar alltid efter 100% nöjda kunder, men ibland kan det blir fel och då vill vi veta för att kunna rätta till det. Eventuell reklamation eller skada skall av beställaren anmälas skriftligt till leverantören senast 48 timmar efter att fel eller skada har, eller borde ha upptäckts. Om felet eller skadan anmäls senare kan beställaren förlora rätten att åberopa felet.

Kan jag avboka med kort varsel, tex vid sjukdom?

Ni kan kontakta vår kundtjänst och avboka med kort varsel, men då vi inte kan fylla schemat för den anställde kommer vi vid kort varsel debitera enligt avbokningsreglerna. Detta gäller även vid sjukdom. Om Ni ändå måste avboka med kort varsel så debiteras ni 70% av priset.

När kan man avboka sin flyttstädning?

Avbokningar görs via hemsidan, mail eller telefon och ska ske senast 57 vardagar innan städtillfället. Avbokningar som görs mindre än 7 vardagar i förväg debiteras med 50% av priset.

Betalar jag ett fast pris?

Ja det är ett fast pris. Om vår uppfattning av objektets skick (tex. vid onormal nedsmutsning) är annorlunda än beställarens och vi ser att vi kommer behöva mer tid kontaktas kunden för godkännande av extra tid.

Varför debiterar Ni vid avbokning med kort varsel?

Vi är skyldiga att betala ut lön för våra medarbetare för den tid som de är inplanerade. Det innebär att vi behöver debitera er för inplanerad tid, vid en sen avbokning.

Vad händer om något går sönder under städningen?

Vi ersätter givetvis skador som vi orsakat. Vi kontaktar Er och talar om vad som hänt. Eventuell reklamation eller skada skall anmälas skriftligt till leverantören senast 48 timmar efter att fel eller skada har, eller borde ha upptäckts.

Vill du få städning av biytor?

Som källare, balkong, utsida av fönsterbleck, persienner, bastu/spaavdelning, inglasning, altan, förråd, tvättstuga och garage kan du tilläggsbeställa det.
Gäller även 4-sidiga fönster samt spröjs.

Vad måste jag förbereda innan ni kommer och flyttstädar?

För att kunna göra en ordentlig flyttstädning enligt vår checklista och med besiktningsgaranti behöver bostaden vara tom innan vi kommer. 

  • Frysen måste vara avfrostad om vi ska kunna städa den. Front till badkar/jacuzzi nedmonteras.
  • Ugnsglas som man måste skruva lös, ska var borttaget om det ska göras i mellan.
  • Kontrollera också om alla fönster går att öppna. Meddela oss ev. skador på bostaden, tex fönster och golv mm.
  • Vi måste ha tillgång till varmvatten och el, så vänta med att stänga av sådant tills städningen är avklarad.

Vi följer mäklarsamfundets städbeskrivning/Riktlinjer

Det kan vara bra att veta följande:
  • Skadad inredning, som trasiga armaturer, elinstallationer och trasiga skåpluckor kommer inte att hanteras av personalen.
  • Vi tar inte bort tavelkrokar och dekaler.
  • Fast belysning torkas av utvändigt, monteras ej ned risk för åverken.
  • Tak tvättas ej.
  • Ej rengöring av väggar. Endast avdamning. Fläckar tas ej bort på tapeter.
  • Vi utför inte tomt-& trädgårdsarbeten.
  • Rutorna på inglasad/balkong ingår inte. Beställs som tillval.
  • Garage/vindsförråd städas ej om inte detta är överenskommet i avtal. Beställs som tillval.
  • Vi kopplar ej ur el-armaturer, lampor, tvätt-& diskmaskiner mm.
  • Ej rengöring av diskmaskinens filter. Diskmaskinen dras ej fram.
  • Ej rengöring av tvättmaskin/torktumlare filter. Bara utsidan rengörs.
  • Tvättmaskin/torktumlare dras ej fram av personalen. Riska för repor och skador på golvet.
  • Vi rensar inte ert avlopp om det skulle vara stopp i diskhon, eller i något annat handfat. Vattenlås ingår inte.
  • Fönster/ruta som ej går att öppna tvättas ej emellan, endast in- & utsida tvättas då. Fönster/ruta i trappa som är svåråtkomligt eller behövs längre stege ingår inte.
  • Trasiga fönster/ruta rengörs ej. Fönster/ruta som går utåt, som man ej kan ta med en 3-trappstege ingår inte. Höga fönster/ruta som behöver special stege eller lift ingår inte.
  • Rengöring av invändiga/utvändiga spröjs ingår inte. Beställs som tillval. Fönsterbleck ingår inte. Beställs som till val.
  • Vid mer än minus -10 grader/snöstorm kan vi inte utföra fönsterputs med garanti.
  • Vi rengör inte bakom varmvatten bredare.
  • Ugnsglas som man måste skruva lös rengörs inte i mellan glasen bara insidan och utsidan.
  • Har kunden tagit löst glaset själv rengöras ugnsglaset i mellan och kunden återställer glaset själv.
  • Kyl/frys dras ej fram. Kan skada golvet/taket. Kyl/frys ska vara tömda och avfrostade. Dörrarna ska vara lämnade på glänt för att undvika dålig lukt.
  • Ugnsplåtar gör vi inte en grovrengöring på, endast sköljning och avtorkning.
  • Möbler som lämnats kvar till nya hyresgästen torkas ej av, om annat inte är överenskommet i förväg.
  • Braskamin/eldstad/kamin ingå ej i flyttstädning.
  • Persienner ingår ej i flyttstädning. Beställs som tillval.
  • Missfärgade silikonfogar på kakelväggar blir nästan aldrig bättre.
  • Kakelfogar av vanlig fogmassa som angripits av svartmögel blir aldrig bättre.
  • Nikotinfärgade ytskikt går inte att städa bort.
     

När det gäller hund och katt hår gäller nedan:

  • Synliga, fysiska djurhår skall givetvis tas bort, det verkar dock inte vara dilemmat när detta uppstår frågor om hund och katt hår.
  • Allergener i luften krävs sanering, det kan ta upp till sju (7) år att bli av med ex. katthårs-partiklar.
  • Snöskottning ingår ej i flyttstädning. Beställs som tillval

 

Sanering

Kraftigt nedsmutsade ugnsgaller, spisplattor och ung kan vara omöjliga att få ren då smutsen bränts fast. Det samma gäller kraftiga kalkavlagringar i badrum.


Har det rökts, hund eller katt hår i beställarens bostad eller har bostaden inte städas på lång tid eller i övrigt är mycket smutsigt kan flyttstädningen helt eller delvis klassas som sanering och beställaren uppmanas att anmäla dess förhållanden till oss innan flyttstädningen påbörjas för prisuppgift. Anser vi att flyttstädningen helt är att anse som sanering ska vi kontakta beställaren och informera om eventuellt kostnadstillägg. Väljer beställaren att inte acceptera kostnadstillägget har vi rätt att inte utföra flyttstädningen och fakturera 50% av det ursprungliga priset. Anser vi vissa moment av flyttstädningen är att anse som sanering har vi rätt att fakturera ett kostnadstillägg enligt gällande prislista utan att informera beställaren.

© Copyright 2021 Express Flyttstäd
010-145 08 90
kontakta oss