Stad
010-145 08 90
  • 24h
010-145 08 90
  • 24h

Flytta till hus

Att flytta till villa eller radhus från en lägenhet innebär en del omställ­ningar, och några extra saker att tänka på inför flytten. För att du ska slippa hålla allt i huvudet har vi samlat ett par viktiga punkter att ha koll på när du flyttar till ditt nya hus.

El, bredband och villa­för­säkring

Oavsett om du ska flytta till villa, radhus eller lägenhet behöver du teckna nya avtal för bland annat el, bredband och hemförsäkring. Men ofta innebär ett hus större ytor som ska värmas upp, du kommer att behöva teckna en villaförsäkring och du får kanske fler rum att lysa upp. Därför kan det vara bra att tänka igenom dina val en extra gång inför flytten. För att kunna välja rätt el när du flyttar från lägenhet till hus är det viktigt att läsa på om olika elavtal. Vill du ha hjälp att resonera om vilket elavtal du ska välja kan du lämna ditt telefonnummer så ringer vi upp dig.

Sophämtning och hämtning av matavfall

För att någon ska komma förbi huset och hämta soporna behöver du teckna ett abonnemang för det. Det är så klart viktigt att detta är löst redan innan inflyttningen. Hör av dig till kommunen huset ligger i för att få hjälp.

Matavfallshämtning ingår ofta i det vanliga sophämtningsabonnemanget, men det är alltid bra att dubbelkolla.

Vatten

Det behövs även ett avtal för att få rinnande vatten levererat till huset. Det fungerar precis som ett elavtal – måste sägas upp i gamla bostaden och tecknas nytt i nya. Vänd dig till din kommun för att få hjälp med vatten och avlopp.

Larm

För att öka säkerhet och trygghet i nya boendet, och slippa bli av med allt från datorer till smycken, kan det vara en bra idé att skaffa larm. Och varför inte prata ihop dig med dina nya grannar så att ni kan hjälpa varandra att hålla koll på varandras hus?

Anmäl flytten och ändra adress

Att göra en flyttanmälan till Skatteverket och att eftersända posten till din nya adress är två viktiga punkter att komma ihåg.

Här kan du läsa mer om hur du gör när du flyttanmäler och adressändrar.

Flyttan­mälan

När du flyttar behöver du också uppdatera din adress så att all post hamnar rätt och dina uppgifter uppda­teras i folkbok­fö­ringen. Det är faktiskt obliga­to­riskt enligt lag att göra en flyttan­mälan, men hur gör man?

Så här gör du en flyttan­mälan

När du ska flytta gör du en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokförings-adress. Det kostar inget att göra en flyttanmälan, men tänk på att vara ute i tid. Din anmälan ska vara inne senast en vecka efter att du har flyttat för att den nya adressen ska gälla från inflyttningsdagen. När du har uppdaterat din folkbokföringsadress kommer myndigheter och andra instanser, som hämtar sina uppgifter från folkbokföringsregistret, att få tillgång till den nya adressen.

Vill du beställa efter­sändning av din post?

Du kan beställa eftersändning av din post på Adressändring.se och på så sätt vara säker på att du inte går miste om viktig post i samband med flytten. Därefter tar det minst fyra dagar innan ändringen kan bekräftas.

När du anmäler din adress till Adressändring.se kan du få en blankett om att göra en flyttanmälan till Skatteverket hemskickad. Har du redan gjort en sådan behöver du inte skicka in dina uppgifter igen.

Vad kostar efter­sändning av posten?

Eftersändning av post kostar pengar och beror på hur länge man vill nyttja tjänsten, men det är ett enkelt sätt att se till att din post hamnar rätt. Se bara upp för bluff-företag inom detta område.

 
Previous Post
Newer Post

Inga produkter i varukorgen.

Användarvillkor

Tack för att du besöker oss. Genom att besöka oss accepterar du dessa villkor. Läs igenom dem noggrant.

Integritetspolicy

Genom att besöka expressflyttstad.se godkänner användaren denna sekretesspolicy. Om användaren inte accepterar villkoren bör webbplatsen eller dess tjänster inte användas.

Informationen som samlas in kan Express Flyttstäd använda för att förbättra webbplatsen, göra användarens besök mer personligt, skicka information om expressflyttstad.se samt dess partners. Kontakta användaren gällande information och tjänster som den begärt från oss. Ingen information lämnas dock ut till tredje part.

Cookies

Genom att du har din dator inställd på att tillåta cookies samtycker du till vår och Googles användning av cookies på vår webbplats. Om du samtycker till vårt användande av cookies får du tillgång till alla funktioner på vår webbplats som kräver användande av cookies.

Webbplatsen använder sig av cookies för att underlätta och säkerställa funktionen vid användandet av expressflyttstad.se för användaren. Webbplatsens funktion kan inte garanteras om användaren inte accepterar cookies.

Du har möjlighet att avstå från att lämna samtycke och även att återkalla ditt samtycke vilket du gör genom att ändra inställningarna i din dator så att webbläsaren inte längre tillåter användande av cookies på biznito.se.

Behandling av personuppgifter

Express Flyttstäd värnar om din integritet när du besöker vår webbplats. Vi sparar ingen information som kan härledas till dig personligen förutom din e-postadress om du själv angett och din personliga information som anges frivilligt på sidan. Detta görs enbart om du skriver e-post till oss och klickar på skicka.

Du har rätt att få reda på vilken information vi har om dig som person och att vid behov göra rättelser. Du har även rätt att be oss att inte använda informationen, ta kontakt med oss så hjälper vi dig.

Google Analytics

Webbplatsen använder verktyget Google Analytics för inhämtning av statistik. Tjänsten sparar information om hur länge du stannar på webbplatsen, vilken webbplats du kommer ifrån och vilka länkar du klickar på. Om du inte vill att verktyget ska samla in information om hur du använder webbplatsen, kan du installera tillägget Google Analytics Opt-out i din webbläsare.

Läs mer om Google Analytics Opt-out (öppnas i nytt fönster)

Kontaktformulär

Vi behandlar viss information kring dig när du använder ett kontaktformulär på vår hemsida. Du kan välja att endast dela vissa uppgifter, som klassas som obligatoriska för att vi ska kunna besvara din kontaktförfrågan, eller fler uppgifter som kan hjälpa oss besvara dig, som klassas som frivilliga.

All information vi samlar in krypteras och skickas till ansvarig på expressflyttstad.se. Dina uppgifter finns därefter i våra e-post register för att vi ska kunna kontakta dig igen och svara på eventuella frågor och ärenden.

Sparande av personuppgifter

Dina personuppgifter sparas endast så länge som det finns ett behov för att fullgöra de ändamål som uppgifterna samlades in för i enlighet med denna Integritetspolicy. Alla uppgifter lagras i enhet med GDPR.

Ändringar av Villkoren

Express Flyttstäd förbehåller sig rätten att med omedelbar verkan helt eller delvis ändra villkoren i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa villkor kommer att publiceras på webbplatsen. Ändringar gäller från det att besökare har accepterat villkoren (i samband med besök på webbplatsen).

Klagomål

Skulle du ha klagomål på vår behandling av dina personuppgifter hoppas vi så klart att du vänder dig till oss först och förklarar situationen. Du har alltid rätt att inkomma med eventuella klagomål angående vår behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.

Kontakt

Har du några frågor om dessa villkor, vill få hjälp att radera eventuella information vi har sparad om dig, kontakta oss på vår mejladress info@expressflyttstad.se.

Bokningsvillkor

Avbokning skall ske senast sju (7) dagar innan bokad flyttstädning, därefter utgår 70 % av kostnaden på fakturans ursprungliga belopp för uppdraget (innan RUT-avdrag). För avbokningar som sker senast 3 dagar innan flyttstädning debiteras kunden full pris.

Vi behöver ett fullständigt personnummer för RUT-ansökan. Skulle vi av någon anledning få avslag på ansökan om RUT-avdraget mot Skatteverket, förbehåller vi oss rätten begära resterande summa från kunden.

Fakturan skickas dagen efter slutfört uppdrag till angiven e-postadress.

Betalningsvillkor tio (10) dagar.

Vid betalning efter förfallodatum på fakturan tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr.

Vår städgaranti innebär att om du, mot all förmodan, inte skulle vara nöjd med arbetet, kan du inom 14 dagar kontakta oss och vi kommer då ut kostnadsfritt och åtgärdar bristerna.

Observera att vi måste få möjlighet att åtgärda eventuella brister enligt vår städgaranti. Ingen ersättning utgår.

Välj din närmaste stad